Sofie er en pige på 13 år, der går i 7. klasse. Hun elsker at hænge ud med sine veninder, og gå på shopping og kigge efter drenge i storcentret – ligesom mange andre piger på hendes alder. Der er dog et problem, for Sofies forældre forventer ikke blot at hun laver sine lektier og passer sin skolegang, men også at hun hjælper til med huslige pligter derhjemme.

Hvor nemt tror de egentlig det er at være mig?!”, tænker hun ofte. Hvordan skal hun kunne nå det hele, når der også skal være tid til at snappe, tweete, jodle, twitche, like, TikTok’e, blogge, vlogge og…?

Sofie kommer på den idé at hun kan overtale sin 10-årige lillebror, Mikkel, til at klare de huslige pligter, hvis hun så køber noget slik til ham. Hun kunne i hvert fald få ham til at tømme opvaskemaskinen – det kunne hun sagtens lære ham. Mikkel er heldigvis med på idéen, for han elsker jo slik!

Det er ikke svært at forklare Mikkel, at han bare skal sætte det beskidte service i opvaskemaskinen, lægge en tablet i den lille skuffe og derefter trykke på den store, grønne knap for at starte maskinen. Og når den er færdig, skal han bare lægge alting tilbage på plads.

Sådan går det i nogle uger, indtil Mikkel ikke rigtig gider mere, og Sofie derfor får skældud af sine forældre for ikke at have tømt opvaskemaskinen.

”Der må være en anden måde, jeg kan undgå det her på”, tænker Sofie.

I skolen har de fået til opgave, at de skal bygge en robot, der kan gøre noget gavnligt i hverdagen. Sofie tænker straks, at hun skal bygge en robot, der kan tømme opvaskemaskinen. Det må da være nemt – Mikkel lærte det på under et minut, og en robot er meget klogere end ham, tænker hun.

 

(Nu skal du, kære læser, lige have fantasien med dig til nedenstående)

Læreren syntes, det lød som en god idé – mange virksomheder får jo også hjælp til at udføre bestemte arbejdsopgaver, så Sofie går straks i gang med at bygge sin robot, som skal reagere på at hun giver den kommandoer ved at tale til den. Men da hun endelig har bygget sin robot, vil den ikke gøre som hun beder den om.

Skyl tallerknerne og sæt dem i opvaskemaskinen”, prøver hun uden held. Robotten forstår ikke kommandoen.

Tag bestikket ud, og læg det i skuffen”, prøver hun i stedet. Stadig ingen reaktion fra robotten.

Hun forstår det ikke. Det var jo så nemt med Mikkel, og den robot burde være meget klogere end ham.

Hvorfor gør robotten ikke, som Sofie vil have den til?

 

Er robotten klogere end mennesket?

Ovenstående er måske en lidt fantasifuld historie, men ikke desto mindre er det faktisk en forsimpling af en generel misforståelse og problemstilling omkring robotter. En robot er ikke klogere end et menneske – den skal have en meget udførlig beskrivelse af, hvilken handling den skal foretage sig, for at kunne udføre det.

Grunden til at Sofies robot ikke reagerer er, at den ikke ved, hvordan den skal skylle tallerknerne, hvordan den skal sætte dem i opvaskemaskinen, hvordan den skal tage bestikket ud eller hvordan den skal lægge det i skuffen. Sofie skal gøre kommandoerne meget mere præcise. Faktisk skal hver enkelt lille bevægelse specificeres: For at skylle en tallerken og sætte den i opvaskemaskinen, skal robotten løfte sin arm, gribe fat om tallerkenen, flytte den ind under vandhanen, løfte sin anden arm, gribe fat om vandhanen, dreje den til højre to gange, holde tallerkenen under vandet i 5 sekunder, dreje vandhanen til venstre to gange, flytte sin arm hen til opvaskemaskinen, tage fat i opvaskemaskinen, trække lågen ned, flytte armen ind til tallerkenskuffen, gribe fat om skuffen, trække skuffen ud, placere tallerkenen, give slip på tallerkenen, gribe fat om tallerkenskuffen, skubbe skuffen ind, trække armen ud, gribe fat om lågen, løfte armen op, strække fingeren, skubbe fingeren ind på knappen, trække fingeren væk fra knappen.

At bygge en robot, der kan klare opvasken, er ikke bare ligetil – det ligger nok stadig nogle år ude i fremtiden. Dette eksempel er selvfølgelig overdrevet, for at fremme forståelsen, men ikke desto mindre fortæller det meget godt, hvad det vil sige at programmere en robot, som Sofie forsøger.

 

Kom til workshop med Vivitio og Scottie Go! på Danmarks Robotfestival

Når man programmerer en robot, giver man den en instruktion, som er sammensat af en række kommandoer, der specificerer hvad, hvor, hvornår og hvordan, samt i hvilken rækkefølge, en instruktion udføres.

Netop dette kan du lære ved at deltage i Vivitios workshop på Danmarks Robotfestival, hvor den interaktive og spilbaserede læringsteknologi, Scottie Go! danner rammerne for en sjov og lærerig måde at lære om basal programmering på.

Workshoppen lægger op til programmering, samarbejde, problemløsning, diskussion og aktiv indlæring, hvor børn (og forældre,) på en sjov måde, kan få en forståelse for, hvad det vil sige at programmere. Foruden mulighed for at spille Scottie Go! på tablets, vil der være forskellige samarbejdsopgaver, hvor man blandt andet kan forsøge at programmere sine forældre, søskende, venner eller Vivitios personale som menneskelige robotter, der skal udføre en handling, så man på den måde kan fornemme hvor kompliceret en robotkommando kan være.

 

Om Scottie Go!

Scottie Go! er en interaktiv og spilbaseret læringsteknologi, der lærer børn og unge om programmering på en sjov og nem måde.

Scottie er et venligt rumvæsen, der har ødelagt sit rumskib, og nu er landet på planeten Jorden. Det er nu din opgave at hjælpe Scottie rundt i hele verden for at samle alle delene til hans rumskib, så han igen kan rejse hjem.

 

Scottie Go! er et interaktivt og spilbaseret læringsspil, der lærer børn og unge basale principper indenfor programmering.

Ved at kombinere taktile brikker med et digitalt spil er der her tale om et rigtigt ”leg-og-lær”-produkt, der fjerner spillerens bevidsthed fra det læringsmæssige aspekt, således man opfatter det som et mobilspil, selvom man i virkeligheden er ved at danne sig nogle grundlæggende programmeringsfærdigheder.

Med de taktile brikker laver spilleren en kommando, som man herefter kan scanne med kameraet på en tablet, så Scottie udfører den pågældende handling i spillet. Udover at brikkerne bruges til at lave en kommando, som Scottie skal udføre i appen, har de også et defineret mål: de giver spilleren mulighed for at tilegne sig basale programmeringsfærdigheder, såsom loops, variabler, funktioner og definitioner, på et Scratch-baseret koncept. Læs mere om Scottie Go! her: http://vivitio.com/da/scottie-go/

Spilleplade fra Scottie Go!

 

Om Vivitio

Vivitio udbyder forskellige læringsteknologier til alle klassetrin fra 0. klasse til 3. G i gymnasiet. Fælles for vores teknologier er, at de er velegnet til STE(A)M-undervisning, hvor der er fokus på en tværfaglig læringsproces i de naturvidenskabelige fag.

Vivitio ønsker at udbrede kendskabet til teknologi, programmering og robotter, da vi mener, det er vigtigt for børn og unge at have en viden om dette, da de uden tvivl kommer til at få brug for det, i mere eller mindre grad, i deres arbejdsliv.

Vivitio samarbejder med private og offentlige organisationer om udbredelsen af læringsteknologi, og vi tilbyder specieludviklet undervisningsmateriale og/eller workshops, så det er nemt at komme i gang med. Læs mere om Vivitio og Scottie Go!