Både humør og stemning var i top, da 40 robothold dystede mod hinanden i robotsumobrydning og kørsel i robotlabyrinten på Danmarks Robotfestival.

Engagerede børn fra hele landet var samlet til et brag af en robotturnering på Danmarks nye robotfestival. Robotholdene dystede om at blive mestre i robotsumobrydning og hvem der kunne finde vej gennem labyrinten, med den bedst programmerede og hurtigste robot. Som noget nyt kunne robotfestivalens gæster bygge, programmere og konkurrere med Fable-robotter fra Shape Robotics.

 

Robotsumo og kørsel i labyrint

Robotsumobrydning blev afholdt i flotte rammer i Blå Kube, hvor brønden med gejseren, var blevet tømt for at vige pladsen til kampe mellem teknologiklubber, fritidsklubber og skoler. Konkurrencen blev afviklet i puljer for at give flest mulige kampe til de engagerede børn og unge.

Børnene designer, bygger og programmerer selv robotterne til konkurrencerne og de anvender robotbyggesæt efter eget valg. Nogle af deltagerne udviklede robotter ud fra eget design. Et eksempel herpå er Sverre, fra Coding Pirates Kolding, som fik 1. pladsen i robotsumobrydning, med sin specialdesignede sumorobot.

Robotlabyrinten blev gennemført indenfor 3 forskellige sværhedsgrader i Ball Factory. De mindste børn, deltog i konkurrencen med kørsel med fjernstyrede robotter gennem labyrinten. De større børn programmerede robotterne til at gennemføre labyrinten med selvkørende robotter. De helt hårde robothold gennemførte en labyrint, som ikke var kendt på forhånd. Denne kategori var ny og formålet var at hæve sværhedsgrad og niveau i forhold til sidste års robotturnering.

 

Ny konkurrence med robotten Fable

Som noget nyt kunne gæsterne af robotfestivalen bygge, programmere og konkurrere med Fable-robotter fra Shape Robotics. Fable-robotterne blev bygget sammen med  moduler der kunne klikkes sammen, så gæsterne kom lynhurtigt i gang med at programmere og løse de forskellige discipliner, som var: Hent boldene og Spræng ballonerne. Her var det familien Stevnbak fra Kongens Lyngby, som vandt med maximum point i Fable-konkurrencen. Reglerne for robotkonkurrencen med Fable-robotterne blev udviklet i samarbejde mellem Shape Robotics og Danmarks Robotfestival.

 

Deltagere fra hele landet

I år deltog børn fra Beder Skole, Sønderskov-Skolen, Dybbøl Skolen, samt Coding Pirates klubber fra Solrød, Hinnerup, Korsør, Aarhus (RobotPiraterne), Herning og naturligvis Sønderborg. Desuden deltog enkelte private hold fra blandt andre Lyngby. I alt deltog 40 robothold til robotsumo og robotlabyrint i robotturneringen.

Robotkonkurrencerne i robotsumobrydning og kørsel i robotlabyrinten var åbne for teknologiklubber, fritidsklubber, skoler, efterskoler, makerspaces og alle for dem der kunne stille med robothold og holder sig indenfor aldersgrænsen 8 til 17 år.

Vindere af robotturneringen

Fjernstyret robot i labyrint

Nr. 1: Alfred, fra Sønderborg

Selvkørende robot i kendt labyrint

Nr. 1: Oscar, fra Sønderborg

Nr. 2: Tobias, fra Sønderborg

Nr. 3: Frederik og Claus, fra Aarhus

Selvkørende robot i ukendt labyrint

Nr. 1: Oscar, fra Sønderborg

Nr. 2: Frederik og Claus, fra Aarhus

Nr. 3: Anton og Tobias, fra Aarhus

Robotsumo

Nr. 1: Sverre, fra Kolding

Nr. 2: Mads og Anton, fra Beder

Nr. 3: Jacob, Gassan og Marko, fra Sønderbørg

Nr. 4: Simon, fra Solrød vandt wildcard-prisen for særligt engagement.

Fable-robotkonkurrence

Familien Stevnbak fra Kongens Lyngby vandt Fable-konkurrencen, som blev afholdt af Shape Robotics.