Home » Turneringsregler » Regler for Fable Robotkonkurrence

Regler for Fable Robotkonkurrence

Robotkonkurrencen med Fable består af flere discipliner, hvor hvert hold bygger og programmerer Fable-robotter, med det formål at optjene flest mulige points, ved at foretage forsøg indenfor disciplinerne. Alle kan deltage i konkurrencen og besøgende af Danmarks Robotfestival, kan tilmelde sig på dagen.

Fable-robotten

Fable bygges nemt med moduler man klikker sammen, og lynhurtigt kan man bygge lige den robot man vil. Man kan bygge robotter der kan køre, robotter der kan løfte noget, robotter der kan være sociale, eller hjælpe en i hverdagen. 

  • Fable robotsystemets elementer bruges og programmeres med Blockly eller Python.
  • Andre elementer, fx tape, nåle, pap og lignende kan bruges som en del af robotten.
  • Robotten må maksimalt veje 2,5 kg.
  • Med mindre andet er angivet skal robotten være i et stykke fra start til slut i forsøget.

Fable-programmering

Fable kan nemt programmeres med blokke i Fable Blockly eller du kan bruge Python, alt efter dit niveau. Giv din robot øjne og programmer Fable Face til at have forskellige udtryk og øjenfarve.

Download Fable Blockly software

    Fable-banen

    • Banen er den samme for alle discipliner.
    • Banen er 1,5 meter bred og 2 meter lang.
    • Banens yderkanter er markeret med hvid malertape (4 cm bred).
    • Banen er opdelt i to halvdele af et stykke blå tape.

      Fable-konkurrencen

      Konkurrencen består af flere discipliner, hvor hvert hold bygger og programmerer Fable robotter, med det formål at optjene flest mulige points, ved at foretage forsøg i de forskellige discipliner.

      Generelle regler

      • Der kan ved hver disciplin optjenes et antal points til holdet.
      • Det er tilladt at forsøge flere gange på den samme disciplin.
      • Kun det bedste forsøg tælles med i holdets pointscore.
      • Det er tilladt at ombygge og omprogrammere robotten mellem hvert forsøg.
      • Forsøget er kun gyldigt hvis det godkendes af en dommer.
      • Under forsøget er det ikke tilladt at røre robotten, andre dele, eller være på banen.

      Hvem vinder?

      • I løbet af dagen optjener holdene points for de forskellige discipliner.
      • Vinderen er det hold med det højest antal samlede points for alle discipliner.
      • I tilfælde af pointlighed trækkes der lod mellem holdene for at vælge en vinder.

        Disciplin 1: Hent boldene

        I denne disciplin skal der bygges en robot, som kan flytte nogle bordtennisbolde fra den ene banehalvdel til den anden banehalvdel. 

        Regler

        • 5 røde boldholdere placeres spredt ud på den ene banehalvdel.
        • 5 blå boldholdere placeres spredt ud på den anden banehalvdel.
        • De røde boldholdere, holder hver en bordtennisbold.
        • Robotten må gerne fjernstyres.
        • Robotten må ikke forlade banen under forsøget.
        • Et forsøg er tidsbegrænset til 3 minutter.

         

        Point

        Når tiden er udløbet optælles det samlede antal points:

        • 1 point for hver bold på den anden banehalvdel (indenfor stregerne) også hvis den holdes eller er i kontakt med en robot.
        • 3 points for hver bold der ligger ovenpå en blå boldholder uden kontakt med robotten.
        • Der kan maximalt scores 1 x 5 + 3 x 5 points = 20 points.

        Disciplin 2: Spræng ballonerne

        I denne disciplin skal der bygges en robot som kan sprænge balloner.

        Regler

        • Der udleveres en særlig nål der skal bruges til at sprænge ballonerne, af sikkerhedshensyn er det ikke tilladt at bruge sin egen.
        • 4 balloner placeres løst på banen.
        • 1 ballon med helium placeres fastgjort med en 1 meters snor monteres på en “ball stand” i centrum af banen.
        • Robotten starter i det ene hjørne af banen.
        • Robotten må ikke forlade banen under forsøget.
        • Robotten må gerne fjernstyres.
        • Et forsøg er tidsbegrænset til 3 minutter.

         

        Point

        Når tiden er udløbet optælles det samlede antal points:

        • 1 point for hver af de løse balloner der er udenfor banen, men ikke sprunget.
        • 3 point for hver af de løse balloner der er sprunget.
        • 8 points hvis heliumballonen er sprunget.
        • Der kan maximalt scores 3 x 4 + 8 points = 20 points.

        Reglerne for robotkonkurrencen er udviklet af Shape Robotics og Danmarks Robotfestival. Der tages forbehold for ændringer og trykfejl.

        Om Danmarks Robotfestival

        Danmarks Robotfestival vil styrke børn og unges færdigheder indenfor design, konstruktion og programmering af robotter og robotteknologi. 

         

         

        Sociale medier

        Følg Danmarks Robotfestival 
        på de sociale medier.

        #robotfest

        Kontakt

        Kontaktperson for Danmarks Robotfestival:

        Hans Klysner
        E-mail: hans@klysner.dk
        Mobil: 25 12 55 00